Ecologie la drumul mare
Sa învatam cuvinte:
Ecologie: stiinta care se ocupa cu studiul interactiunii dintre organisme si mediul lor de viata
(ar mai fi si Ecologia sociala: o disciplina sociologica având ca obiect studiul relatiilor omului cu mediul sau, natural si social; ne prefacem ca nu stim, ca sa fie mai simplu)
Ecologie: stiinta care se ocupa cu studiul interactiunii dintre organisme si mediul lor de viata
(ar mai fi si Ecologia sociala: o disciplina sociologica având ca obiect studiul relatiilor omului cu mediul sau, natural si social; ne prefacem ca nu stim, ca sa fie mai simplu)
Ce este un "ecologist"?
Prin analogie: daca ornitologia studiaza cioara si ornitologul stie ce-i cu cioara, ornitologistul sa fie cel care o vopseste? Sau daca zoologia naste tratate despre urs si zoologul e cel care le scrie, zoologistul ce mai face? Plimba ursul ca sa impresioneze turma? Dar daca în turma se gaseste si-un berbec mai... neimpresionabil? Cam complicat. Mai bine sa trec mai departe.
Prin analogie: daca ornitologia studiaza cioara si ornitologul stie ce-i cu cioara, ornitologistul sa fie cel care o vopseste? Sau daca zoologia naste tratate despre urs si zoologul e cel care le scrie, zoologistul ce mai face? Plimba ursul ca sa impresioneze turma? Dar daca în turma se gaseste si-un berbec mai... neimpresionabil? Cam complicat. Mai bine sa trec mai departe.
Zilele trecute a aparut prin cel Internete o mica avalansa de referiri la un automobil. Brusc si deodata o ceata de observatori s-au aratat mai mult sau mai putin entuziasmati de o Toyota Prius. Spontan si simultan. Nu si întâmplator.
O scurta cautare lamureste fenomenul. Vânzatorul autohton de Toyote are plan de vânzari si, cu ajutor, încearca o metoda ieftina de a-si face putina publicitate. Metoda e simpla: decât sa dai bani cu sacul pe o campanie publicitara clasica e mai la îndemâna sa aduni o ceata de posesori de blog-uri si sa le dai câte-un fursec si-un suc de mere (blogger-ilor le plac fursecurile, fapt binecunoscut). Ecologia e la moda, declari masina "ecologica" si tema este rezolvata. Cui nu-i place sa fie, macar putin, "ecologist"?
Ca totul sa fie rotund si verde l-au adus si pe Bucurenci. Îl stiti, "ecologistul" care aparea într-o vreme pe la televizor. Entuziast si dezinteresat, ca de obicei. În lupta pentru o Toyota verde.
Din pacate nu a venit si Mihaela Radulescu, si dânsa o ecologista de la televizor. Semn rau, se pare ca doamna Radulescu foloseste chiar o Toyota Prius si, desi a plecat cam demult, înca nu a ajuns "la Pamuk". Nu mai insist, subiect deja depasit.
A fost în schimb un domn ministru, cel de la Mediu, care altul? Am aflat din relatari ca domnul ministru iesise sa bea o bere (fara masina, desigur) si a nimerit acolo dintr-o pura întâmplare. În afara orelor de servici.
Din pacate nu a venit si Mihaela Radulescu, si dânsa o ecologista de la televizor. Semn rau, se pare ca doamna Radulescu foloseste chiar o Toyota Prius si, desi a plecat cam demult, înca nu a ajuns "la Pamuk". Nu mai insist, subiect deja depasit.
A fost în schimb un domn ministru, cel de la Mediu, care altul? Am aflat din relatari ca domnul ministru iesise sa bea o bere (fara masina, desigur) si a nimerit acolo dintr-o pura întâmplare. În afara orelor de servici.
Acestea au fost personalitatile. Publicul: vreo 50 de blogger-i.
Urmarea: teoretic 50 de texte cu subiect Toyota Prius lansate prin Internet.
Nu, eu n-am citit 50 de texte, este prea mult pentru un singur om. Dar, din ce am citit, am reusit sa aflu ca:
- masina este "o idee mareata. Este o masina în care puterea se îmbina cu precizia, inovatia cu viziunea si performanta cu responsabilitatea [...] este mai mult decat o idee: este un autoturism functional, bazat pe un concept care merita a fi apreciat" (ca-n "Munca de partid"; autorul pare sa fie bine pregatit politic);Urmarea: teoretic 50 de texte cu subiect Toyota Prius lansate prin Internet.
Nu, eu n-am citit 50 de texte, este prea mult pentru un singur om. Dar, din ce am citit, am reusit sa aflu ca:
- este masina perfecta pentru un drum Londra-Istambul (traseul indicat pe harta ocoleste grijuliu România);
- "Salveaza în fiecare an o tona de CO2, o treime din emisia unei masini pe combustibil clasic" (o treime din trei tone, desigur; cât trebuie sa functioneze ca sa se adune tona? sau nici nu trebuie sa functioneze, e suficient ca exista?);
- "ecologia este frumoasa si trendy" (da, bine zis, e "trendy"; chiar "eco-trendy");
- masina este buna pentru "schimbarea parcului de masini al primariei cu masini eco friendly" (idee buna: rezolva vânzarile planificate de Toyota; nu rezolva problema autostrazii suspendate pe care urmeaza sa circule "parcul");
- "Pozitia de pionier, mai ales pe o piata noua si nefamiliarizata cu masini hibrid, nu este deloc usoara, iar imaginea de prieten al mediului pe care si-o construieste Toyota este una de apreciat" (ca la carte; din pacate lipsesc niste detalii pe care voi încerca sa le "apreciez" mai încolo);
- masina ar costa 25000 euro (pret la care, daca o lasi în loc umbros, se reintegreaza în natura în circa o saptamina; la 100000 euro disparea dupa 24 de ore; e loc de mai bine);
- consumul mic : 4,4 (sau 5, nu e sigur) la suta (cam mare pentru asa o galagie; si nici nu ni se spune daca este consumul urban, rural, la deal sau la vale);
Alte impresii: aici, aici, aici, aici... si-n alte locuri (link-uri puse la întâmplare, poate nu cele mai semnificative).
- "Salveaza în fiecare an o tona de CO2, o treime din emisia unei masini pe combustibil clasic" (o treime din trei tone, desigur; cât trebuie sa functioneze ca sa se adune tona? sau nici nu trebuie sa functioneze, e suficient ca exista?);
- "ecologia este frumoasa si trendy" (da, bine zis, e "trendy"; chiar "eco-trendy");
- masina este buna pentru "schimbarea parcului de masini al primariei cu masini eco friendly" (idee buna: rezolva vânzarile planificate de Toyota; nu rezolva problema autostrazii suspendate pe care urmeaza sa circule "parcul");
- "Pozitia de pionier, mai ales pe o piata noua si nefamiliarizata cu masini hibrid, nu este deloc usoara, iar imaginea de prieten al mediului pe care si-o construieste Toyota este una de apreciat" (ca la carte; din pacate lipsesc niste detalii pe care voi încerca sa le "apreciez" mai încolo);
- masina ar costa 25000 euro (pret la care, daca o lasi în loc umbros, se reintegreaza în natura în circa o saptamina; la 100000 euro disparea dupa 24 de ore; e loc de mai bine);
- consumul mic : 4,4 (sau 5, nu e sigur) la suta (cam mare pentru asa o galagie; si nici nu ni se spune daca este consumul urban, rural, la deal sau la vale);
Alte impresii: aici, aici, aici, aici... si-n alte locuri (link-uri puse la întâmplare, poate nu cele mai semnificative).
Consumul "mic" a produs si un efect colateral. Pe toate blogurile pe care le-am parcurs a aparut prin subsoluri berbecul "Stefan" care îi trimite pe proaspetii "ecologisti" sa afle despre automobilele lui Justin Capra. Cine este Justin Capra? Un inginer care nu da fursecuri si care uimeste uneori bucurestenii atunci cind îsi scoate masinutele-prototip la plimbare.
Nu stiu cât succes va avea Stefan, trebuie sa fii de-a dreptul berbec sa înlocuiesti Toyota cu... Capra. Chestie de fursec, de "ecologie", de ingurgitare de... brand.
(poza de sus nu are nici o legatura cu numele inventatorului; pur si simplu nu am gasit repede una cu... berbec)Nu stiu cât succes va avea Stefan, trebuie sa fii de-a dreptul berbec sa înlocuiesti Toyota cu... Capra. Chestie de fursec, de "ecologie", de ingurgitare de... brand.
Revenind la subiect: de ce este acest automobil "ecologic"? Raspunsul se afla si el mai sus: pentru ca "ecologia este trendy". Altfel este destul de greu sa gasesti legatura subtila între automobil, oricare, si "ecologie". Poate doar cu "ecologia sociala", dar straduindu-te putin.
Tot de prin cele blog-uri am aflat si de o organizatie numita "Mai mult verde" (mai mult verde, mai mult carbune, mai multe tractoare, mai traim înca în epoca lui "mai mult"). Organizatia urmeaza sa "colaboreze" cu Toyota, un prim semn al colaborarii fiind un exemplar de Prius cadou. Daca e doar unul nici nu-i bai, la câte automobile sunt prin Bucuresti unul în plus nu prea conteaza la "ecologie". Si-apoi... "ecologistul" care se respecta nu foloseste transportul în comun.
Ma uit si eu pe site, pe la "Companii". Toyota nu apare, evenimentul este prea recent. Dar scrie pe-acolo:
"Nu lucram decât cu companiile care demonstreaza un interes real în protejarea mediului. [...] Companiile care lucreaza cu noi nu fac doar un act de caritate, noi le ajutam sa-si construiasca reputatia de companie responsabila în rândul clientilor, al partenerilor, investitorilor si autoritatilor."
Sa fie aici legatura subtila?
Dar pe la altii oare cum o fi?
"Nu lucram decât cu companiile care demonstreaza un interes real în protejarea mediului. [...] Companiile care lucreaza cu noi nu fac doar un act de caritate, noi le ajutam sa-si construiasca reputatia de companie responsabila în rândul clientilor, al partenerilor, investitorilor si autoritatilor."
Sa fie aici legatura subtila?
Dar pe la altii oare cum o fi?
Ramân agatat de Toyota Prius cea "ecologica" si le propun recentilor "ecologisti" sa mai învete un termen: "greenwashing", cum suna în varianta de la mama lui. Echivalent scurt în româna înca n-am gasit. Desi, la nevoie, s-ar putea folosi si "vopsirea ciorii". În verde, desigur. Caci ursul deja l-am plimbat.
În alte locuri mai mult verde produce alergii când se dovedeste a fi prea mult. Exemple (cu berbeci de pe al nostru continent) : în Anglia, în Norvegia ("Cars cannot do anything good for the environment except less damage than others"), în tara cartofilor prajiti. Dupa cum spuneam înainte: berbeci!
Deocamdata atât. Plimbare "ecologica", prea-implicatilor "ecologisti"!
6 comentarii:
Salut,
Pui cam repede etichete peste tot si toate.
Cert este ca o masina hibrida este cam cel mai mic rau pe care-l putem alege. Pentru ca sa fim seriosi, nu ne putem intoarce in epoca de piatra ca sa nu mai poluam nimic. Fie ca e Toyota, fie ca e orice alt hibrid.
Cat despre prajituri, fursecuri si alte cele, fiecare are dreptul la parerea lui...
Salut si eu!
In lumea de astazi tot si toate ar trebui sa aiba etichete. Scrise citet si corect. Eu cam asa am auzit.
Nu sunt dusmanul de moarte al masinii hibride. Incercam doar sa descifrez ce scrie pe eticheta-i.
@Frobenius: da, doar sa ai grija ca etichetele sa fie puse doar dupa ce cunosti toate unghiurile problemei.
In rest numai de bine :)
De acord, sunt multe unghiuri. Ma bucur ca mai este cineva care considera problema ca fiind... colturoasa. :-)
Da, colturoasa problema ecologistilor, dar etichetele sunt utile, daca reflecta continutul.
-Unii ecologi se judeca cu primaria, ministerul si guvernul pentru parcuri si piste de bicicleta-
-Altii, ecologisti, servesc un fursec, o Toyota,. . . si creaza imagine pozitiva pentru "sponsori"
Daca ai la indemna si ceva media pentru a crea imaginea, sponsorii dau navala iar banii de sponsorizare nu se impoziteaza, ca doar nu este reclama. . . .
Şi eu am fost dezamăgit de raportul "vîlvă/performanţe reale", mult prea mare pentru ce oferă în clipa de faţă maşinile hibride de pe piaţă.
Bine, pentru piaţa americană, reducerile de consum sînt drastice, dar pentru cea europeană, lucrurile stau un pic diferit.
Am constatat cu stupoare acum vreun an cã mult lăudata Toyotă Prius consumă (şi poluează) cam tot atît cît prozaicul meu Opel Astra Classic (Diesel). Dar Astra nu e "trendy" ;-D
Un ecolog. ;-)
Trimiteți un comentariu