RSS:     

miercuri, 28 februarie 2007

Am blog, deci exist!

De cind cu zvonul ca vine si peste noi jurnalismul 2.0 in care nu va mai citi nimeni ziarele si ca prin alte parti blogurile au inlocuit deja presa traditionala, parca a intrat dihonia in tagma ziaristilor autohtoni. Ca sa nu ramina de caruta sau, si mai rau, fara loc de blog, massmedia a dat buzna pe retea. Sportivi, alti sportivi (dar mai amestecati), cotidieni, incinsi de noutati, academicieni si poate inca altii de care am uitat (sau inca nu i-am aflat).
Peisajul este deja destul de pestrit. Banal si inutil acolo unde blogul este confundat cu o anexa a ziarului, vioi acolo unde exista si putin har. Sau chiar genial, curat 2.0!, ca aici.

PS: zic unii ca urmeaza blogurile TV! In direct si la ora de virf.

marți, 27 februarie 2007

Istoria din preistorie (din blog in blog)

Iulian Comanescu, posesorul unuia dintre pe zi ce trece mai multele bloguri de la HotNews.ro, a gasit pe un blog de la ZDNet.com un articol care porneste de la un pretext numit Dave Winner.
Cine este Dave Winner? Un individ trecut de 50 de ani (un preistoric, am putea sa spunem!) care intretine un blog de, nici mai mult, nici mai putin decit zece ani.
Articolul cu pricina mai aminteste si de alte aspecte dar nimic nu pare sa mai aiba importanta pe linga acesti zece ani. "10 ani de blogging", apud Comanescu, "first decade of blogging", dupa ZDNet. Zece ani, adica o Istorie. Va dati seama?
Ceva e totusi putred in toata aceasta poveste. Cum putea sa existe un blog acum zece ani fara Blogger, fara Wordpress, fara Technorati, fara YouTobe, fara... hmmm!, "content" si, mai ales, fara "web 2.0"? Sa fim seriosi!

duminică, 25 februarie 2007

Jurnalism PROactiv

Un post TV in criza de subiecte inventeaza o stire. Dupa citeva zile acelasi post TV relateaza urmarea nefericita a inventiei PROprii.
Detalii si declaratii se pot gasi pe blogul Ioanei Avadani.
In lumea jurnalismului 2.0 deontologia se trateaza la dentist.

Industria mobila 2.0

Un furnal, doua laminoare, strunguri, freze, clesti si cuie. Au poposit pe la prinz pe imasul de la marginea satului (virtual). In jur este activitate febrila. O gasca de ingineri murdari de funingine ridica movilele de materii prime. Un otelar cu tichie de marcheting si nas rosu obligatoriu loveste cu lingura intr-un sul de tabla zincata si striga cit il tin puterile: "Lumeee, lume! Doar astazi, eveniment unic si epocal! Veniti la industria mobila!"
Detalii si explicatii savante: in Cotidianul.
Tot acolo gasiti si o parte din lista de expresii la moda: "interactivitate sociala", "acces la continutul personal", accesare, postare, blogging, lifestyle, networking si, desigur, "web 2.0". Dar si ca textele se scriu cu tastatura si fotografiile se fac cu aparatul de fotografiat (am verificat si eu, este adevarat!). Si altele care au mai putut fi traduse.
Ce nu veti gasi este semnatura autorului. Care nu este!

Completare:
Tot din Cotidianul am aflat ca e-mail-ul si telefonul scad coeficientul de inteligenta al celor care le utilizeaza. Cred ca autorul articolului e acelasi. Am inteles si de ce nu exista semnatura: este o masura de protectie. Daca se gasea vreun cititor sa-i telefoneze sau sa-i trimita un e-mail?

sâmbătă, 24 februarie 2007

Fabrica de impachetat fum 2.0

"Ambalajul vinde marfa" nu mai este doar o constatare isteata. In lumea 2.0 a devenit lege. De la castravetii murati si pina la ultimele minuni tehnologice, orice produs trebuie sa aiba ambalajul sau. Cit mai lucios, cit mai colorat, cit mai sofisticat.
Ce faci insa cind ceea ce trebuie sa vinzi nu are forma materiala, nu poate fi pipait? De-un exemplu, dreptul de a utiliza o aplicatie software. Daca este lege atunci nu mai e loc pentru tocmeala: il ambalezi.
O intimplare amuzanta si o reactie normala in tot mai prezentul context 2.0 am gasit ieri pe blogul lui ice4you. E doar un caz particular.

vineri, 23 februarie 2007

Sanatate 2.0

Relatare gasita la "specialistii in stiri" (preluata de la Rompres):
"Reprezentantii Autoritatii de Sanatate Publica solicita Consiliului Naţional al Audiovizualului interzicerea difuzarii, inainte de ora 22.00, a filmelor in care actorii fumeaza.[...] -Am trimis solicitarea la CNA si am atasat o lista cu 2.000 de semnaturi de sprijin primite din partea iesenilor. Speram ca, astfel, difuzarea pe posturile de televiziune a filmelor in care actorii fumeaza sa fie facuta la orele cand copiii dorm deja-, a declarat Alexandrina Micliuc, asistent medical in cadrul Compartimentului de promovare a sanatatii de la ASP Iaşi.
Aceasta a afirmat ca mai multe organizatii studentesti au promis ca vor mai strange alte cateva mii de semnaturi in acest scop."
Dragi ieseni, e doar o jumatate de masura! Ce facem cu filmele in care actorii se cearta, se bat, se omoara, traverseaza strada prin locuri nepermise, nu se spala pe miini inainte de masa sau, mai grav, se reproduc in conditii complet neigienice?
Dar cu acele diabolice aparate care redau continutul nesanatos al unor casete video sau DVD-uri fara sa mai fie nevoie de vreun post de televiziune?
Eu v-as propune sa cereti direct interzicerea utilizarii cuvintului "televizor".
Treceti apoi, va rog, si la analiza nocivitatii manualelor de Istorie sau de Literatura. Va veti ingrozi de ce rele obiceiuri veti descoperi si pe acolo.
Semnaturi, cit mai multe semnaturi! Mens sana, in corpore!

joi, 22 februarie 2007

Fabulospritul 2.0

Astazi am auzit niste vorbe, le-am verificat si se confirma.
Ministerul Afacerilor Externe a nascut conceptul care va impune Romania in Europa. Si l-a botezat naucitor: "Romania – Fabulospirit".
Pe site-ul MAE mai scrie ca "Germanii sunt cunoscuti ca un popor rece, ingineresc. Britanicii sunt conservatori, italienii şi spaniolii vorbareti, iar francezii sunt perceputi ca artisti, romantici". Cum toti acestia s-au miscat ceva mai repede ocupind abuziv cuvintele uzuale, noua nu ne-a mai ramas decit fabulospiritul cu care vom mindridefila prin lume. Spre incintarea celor care ne vor putea cunoaste si calare pe strutocamila carpatodanubiana trecutviitoare.
Mai scrie tot pe-acolo: "Campania urmeaza a fi facuta dupa toate regulile jocului". Oare nu ar fi cazul ca niste jucausi sa-si mute urgent jucariile prin alte locuri?
Am sa inchei cu un alt citat cules de pe aceeasi pagina (interesante subiectele fabulospirituale din "briefingul de presa"!): "Ministerul Afacerilor Externe isi exprima regretul pentru aceasta eroare regretabila". Sa fie gura pacatosului fabulospiritual anticipativ?

Completare:
De pe Realitatea.net: "purtatorul de cuvant al MAE, Cornelia Vintan, a spus ca nicio campanie europeana nu costa mai putin de doua-trei milioane de euro".
La asa bani, asa "fabulosprit" (sic!)!

miercuri, 21 februarie 2007

Gaz 2.0

O informatie strecurata, printre multe altele, de catre un post TV de nisa. Sau de catre o nisa de post TV. Oricum ar fi, e pacat sa ramina in anonimat.
Realitatea TV (de pe feed):
"Un satean din comuna maramureseana Cernesti a rezolvat problema combustibilului pentru masina de gatit intr-un mod inedit. Omul a descoperit în gradina sa un zacamant de gaz vechi de cateva sute de ani pe care l-a captat cu o instalatie improvizata."
Un cusurgiu s-ar putea lega de interactiunea actiunii cu severele reglementari din domeniu. Mie mi-a atras atentia vechimea zacamintului. Desi as fi dorit sa stiu exact cite sint cele "cateva sute" (de ani). E vorba totusi de un gaz istoric.
Pe de alta parte, la gaze este ca la vinuri, cu cit e mai vechi gazul cu atit este mai valoros? Sau e musai ca si gazele sa se incadreze in vreun termen de valabilitate?

Cu poze

Ultima bomba si-a imprastiat schijele peste tot. Putine locuri au scapat de imaginile suave infatisindu-i pe Alice Cooper sau pe Marilyn Manson.
Pentru ca trebuie sa existe si o exceptie si pentru ca timpul de dat cu parerea pe blog e foarte putin, am sa ma rezum la doua trimiteri spre alte site-uri cu poze ceva mai pasnice.
O expozitie de fotografie de la Muzeul de arta din Brasov (21 februarie - 4 martie, zilnic de marti pana duminica intre orele 10.oo - 18.oo, bulevardul Eroilor, nr 18) poate fi vazuta on-line si de cei care nu pot ajunge la fata locului. Aici.
Povestea acelor imagini, direct de la autor: aici.
Enjoy de va bucurati!

sâmbătă, 17 februarie 2007

Eppur si muove!

Nu este vorba de iepurele mov din teoriile 2.0 ci de un site dedicat Soarelui.
Apusuri de soare adunate intr-un singur loc: Eternal Sunset. Live!
(Thank you, Randy!)

joi, 15 februarie 2007

Brandul care brenduieste

Recunosc smerit, nu am auzit de Wally Olins pina astazi. Nimeni nu este perfect si am capatat confirmarea acestui adevar in metrou, rasfoind Romania libera, editia din 15 Februarie a.c.
De "brand" am auzit prima data, cu multi ani in urma, de la bunicul meu care mai folosea, in anumite imprejurari, si expresia "...brandul lor de tilhari!". "Brandul" bunicului era legat de amintirile sale din ultimul razboi, fiind de fapt o varianta orala autohtonizata a brandt-ului, proiectil de artilerie numit asa dupa numele lui Edgar Brandt, cel care-l inventase. Mi-a ramas in memorie si imi revine ori de cite ori intilnesc contemporanul "brand" pe care, involuntar si imediat, il asociez si cu sensurile actuale (propriu si figurat) ale cuvintului "tun". Obiceiuri proaste!
Revenind la domnul Olins, din articol am aflat ca domnia sa este "profetul brandingului" si, dupa cum ne spune chiar dinsul, "extensia sa care nu este el" intruchipeaza a cincea parte din grupul alesilor care stiu cu ce se maninca "brandul". Restul pamintenilor sint doar simpli ingurgitatori de "brand". Cred ca are dreptate. Daca nu ii punem la socoteala si pe cei (destul de multi) care mai continua sa se hraneasca in modul traditional vetust.
Si mai impresionanta mi s-a parut insa oferta domnului profet: ne "brenduieste" (sic!) pe toti, cu Romania cu tot, pentru un milion de euro pe an. In anumite conditii, in... nu se stie citi ani. Dupa care vom putea face si... export de "brand".
Ce se va intimpla daca oferta nu va fi acceptata? "Olins este de parere ca lucrurile se vor schimba oricum, fie ca va exista un brand de tara, fie ca nu." Sa fie sinceritate, sa fie profetie?
Si continua: "daca o faci intr-un mod coerent, va fi mai bine si mai usor. Daca nu, lucrurile se vor misca mai lent. Nu o sa castigati atat de mult cat puteti. In loc sa fiti numarul 5, o sa fiti 25. Romania are oameni inteligenti."
Nu stiu daca ultima propozitie citata nu ar fi trebuit sa se incheie cu un semn de intrebare. Apar atitea greseli prin presa ca nu mai pot fi sigur de nimic. Imi pare insa rau ca nu a fost cineva prin preajma care sa-l intrebe pe "profet": Si halatul, domnule Olins? Halatul. Cit este halatul?
Asa, ca intre "brenduitori"!

marți, 13 februarie 2007

Tot legaturi

Descoperit astazi: La MiSto.
Dupa cum scrie autorul: "La MiSto, adica la mine." Adica la Mihai Stoica.
Cine esti tu, Mihai Stoica? Raspunsul sau: "Sunt si eu un Stoica oarecare."
Fara ifose, fara emanatiile savante din topul "my personal social networking 2.0", simplu si direct.
Incintat de cunostinta, Mihai Stoica!

Legaturi

Astazi voi inaugura zona de "linkuri". Sau de "legaturi", nu vreau sa supar vreun adept de "sit".
Fara a tine cont de cine stie ce criterii savante, intr-o ordine absolut aleatorie, primul din lista este "fotografu's Blog". Trimiterea este la pagina din 11 Februarie. Fara vreun motiv anume. Asa s-a potrivit.
Este ceva de scormonit pe site. Si merita. Dinu Lazar in doze mici. Imagini si text. Fara alte comentarii (la figurat si la propriu: comentariile de pe site se pot neglija fara remuscari).

duminică, 11 februarie 2007

Realitatea 2.0

E sfirsit de saptamina, numai bine de scormonit relaxant prin cele realitati. Nu trebuie cautat mult. Din realitatea imediat accesibila: "Sapte turisti au ramas blocati in muntii Bucegi"
Un exemplu clasic de continut 2.0 O lectura rapida scoate la iveala argumentele.
Cabana Susai nu este in Bucegi. Intre Susai si Bucegi este o vale: valea Prahovei. E mica apa Prahovei pe acolo, dar este. Valea in schimb e greu de ignorat.
De ce a mutat Realitatea TV Susaiul in Bucegi? In lumea 2.0 evenimentele montane importante au loc in Bucegi, oriunde ar fi ei.
Cabana Susai nu este intre Predeal si Azuga. Sau nu este pe drumul obisnuit. Daca insa doresti sa faci un ocol atunci ea poate fi intre Predeal si... oriunde.
De ce trebuia mutata cabana Susai intre Predeal si Azuga? In lumea 2.0 evenimentele importante din week-end se intimpla obligatoriu la Predeal, Azuga, Busteni sau Sinaia. Sau intre ele.
Turistii erau cu masinile. Normal. Intre Predeal si Azuga exista un drum national, DN1, intre Predeal si Susai exista un drum de masina (altul!). Nu are regim de drum national dar este totusi curatat de pluguri. E drum de munte, cu serpentine, cu pante, cu portiuni cu gheata. Chiar daca aceasta iarna e saraca in zapada marginile drumului sint usor de observat. Dincolo de ele te infunzi. Cu doua-trei zile in urma te puteai infunda pina la genuchi. E greu sa pierzi drumul, chiar noapte fiind. Daca masina se infunda poti totusi merge linistit pe jos. Orasul este la o aruncatura de bat. Nu si in realitatea 2.0 Acolo o ora face cit cinci, obisnuitul este infiorator cosmar.
Acolo banalul stupid se umfla in stire 2.0

sâmbătă, 10 februarie 2007

Intirzieri de sezon

Scuze pentru absenta de citeva zile! Se topea toata zapada, nu puteam sa lipsesc. Voi reveni curind cu alte... povestiri.

luni, 5 februarie 2007

Jandarmeria montana 2.0

Daca este sfirsit de saptamina si daca este iarna atunci e musai sa existe macar un accident pe la munte. Pentru impresionat sedentarii care simbata sau duminica seara stau si se uita la senzationalele salvari de imprudenti transmise in direct la televizor.
Frecventa cu care se repeta astfel de reportaje-soc te poate face sa crezi ca televiziunile cu pricina si-au angajat echipe de "salvatori" pe care le trimit in teren ori de cite ori hotaraste mai marele din regie. Gresit. De fapt salvatorii sint cei care nu mai concep sa iasa din casa daca nu exista macar un car de reportaj prin preajma. Cum, necum, "salvarea" are loc exact in intervalul emisiunii de stiri, reporterul de la fata locului participa entuziast, "salvatorii" se comporta intotdeauna eroic. Pe sticla. Impresionant (pentru cei impresionabili).
Cazul concret: Bucegi (locul unde se intimpla intotdeauna ceva!), jandarmeria montana in rolul salvatorului de serviciu, ProTV-ul care "informeaza". Detalii: aici. Pentru "zecile de kilometri" facuti de jandarmi in alta directie decit cea buna (asa reiese din reportaj) si pentru ca a scapat cu viata dintr-o primejdie in care nu s-a aflat, imprudentul urmeaza sa fie amendat. Asa ii si trebuie daca umbla pe coclauri fara sa tina seama de desfasuratorul stirilor ProTV!
O parte din adevar reiese din comentariile de pe site. Nu si faptul ca telefonul buclucas de la care nu a fost posibila legatura (din lipsa semnalului) era in reteaua Cosmote, cea care ofera "acoperire garantata pentru 92% dintre romani". Unde si citi sint restul de 8%... alta poveste.

sâmbătă, 3 februarie 2007

Din bara in bara 2.0

Televizor, Antena 3, "specialisti in stiri", simbata, 3 Februarie 2007, seara.
Ni se relateaza ca pe Valea Prahovei este zapada, este aglomeratie, se circula greu, "bara la bara".
Astazi. Acum. Simbata seara. Dupa care imaginea trece la corespondenta trimisa la Predeal. Care ne spune ca se afla pe marginea drumului national, DN1, pe care se circula, ati ghicit!, "bara la bara". In spate se vede soseaua pe care nu trece nici o masina (corectie: pe durata transmisiei, minute, au trecut totusi trei masini, una pe un sens, doua pe celalalt). In prim plan o fiinta agitata tine un microfon si povesteste despre aglomeratia infernala. La fiecare a doua fraza revine expresia "bara la bara".
Ma uit mirat si incerc sa inteleg. La ce serveste tot acest circ? Este cumva o repetitie pentru ziua de miine scapata in direct pe post? Sau poate o stire nu este "stire adevarata" daca nu contine si macar o "bara".